Deutsch Intern
    Chair of Special Education V - Education for People with Emotional and Behavioural Disorders

    Gestalt Therapy

    Pedagogical Gestalt Therapy and Gestalt Counselling

    Prof. Dr. Roland Stein & Pierre-C. Link

    Gestalt pedagogy is one of the important tendencies of humanistic psychology. Compared with learning centered on a person according to Carl Rogers it received only little consideration with regard to pedagogy and special education. This approach is based on Gestalt therapie and Gestalt theory and goes back to Fritz and Laura Perls. It can provide interesting impulses, especially for the education of people with emotional and behavioural disorders. In the framework of a particularly theory-oriented programme attempts are made to discuss the concept of pedagogical Gestalt and to develop it further at the same time. Special attention is paid to counselling, also with regard to concrete and conceptual work of the Special Educational Research Post concerning Advisory Service for Educational Assistance, affiliated to the Chair.

    Scientific work and publications up to now:

    Kleber, E. W. & Stein, R. (2001): Lernkultur am Ausgang der Moderne. Baltmannsweiler: Schneider (short description ).

    Stein, R. (2005): Einführung in die pädagogische Gestaltarbeit - und die gestalttheoretische Sicht von Störungen. Baltmannsweiler: Schneider (short description).

    Stein, R. (2012). Beratung als Aspekt sonderpädagogischer Professionalität. Skizze einer Baustelle – am Beispiel des Kontextes Erziehungshilfe. In: Zeitschrift für Heilpädagogik 63 (7), 279-286.

    Link, P.-C. & Kraus, M.-T. (2015): Die ars oblivionis und die ars memoriae als gestaltpädagogische Künste - Zum Verhältnis von Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft aus gestaltpädagogischer Perspektive. In: Zeitschrift für Gestaltpädagogik 2/2015, 40-48.

    Link, P.-C. & Kraus, M.-T. (2015): Dem Hier-und-Jetzt auf der Spur - die Bedeutung der Vergangenheit und Modi des Vergessens und Erinnerns in pädagogischer Gestaltarbeit.

    Link, P.-C. & Eck, R. (2015): Die GPV Tagung - ein Impulsgeber. In: Zeitschrift für Gestaltpädagogik 2/2015, 64.

    Kraus, M.-T. & Link, P.-C. (2016): 'Neue Sonderpädagogische Gestaltarbeit' im St.-Josefs-Stift Eisingen - Tradition und Perspektiven. In: Kontakte 1/2016.

    Link, P.-C. (2016): Inclusion and Gestalt Pedagogy - Gestalt oriented counselling of multi-professional teams. In: International Education and Research Journal (IERJ) 4/2016, 64-65.

    Link, P.-C. (2016): Pädagogische Gestaltarbeit als Transformations- und Transitionspädagogik am Beispiel gestaltorientierter Supervision multiprofessioneller Teams in inklusiven Settings. In: Mays, D. / Franke, S. / Diezemann, E. / Kißgen, R. (Hrsg.): Netzwerk Transition. Inklusion in Übergangsphasen bei Störungen des Sozialverhaltens. Tagungsband Netzwerk Transition, Siegen: universi, 127-144.

    Weiß, L. & Link, P.-C. (2016): Das Unheimliche Selbst. Zu einer psychodynamischen Pädagogik der Fremde. In: Zeitschrift für Gestaltpädagogik 1/2016.

    Link, P.-C. (2016): The stranger within. Towards a psychodynamic Gestalt pedagogy of the self. In: International Education and Research Journal (IERJ) 6/2016, 18-20.

    Schachameier, A. & Link, P.-C. (2016): Humanistisch-experientielle Veränderungsprozesse am Beispiel des theater- und gestaltpädagogischen Seminars „Die Heldenreise". In: Thepakos+ Interdisziplinäre Zeitschrift für Theater und Theaterpädagogik 3/2016.

    Link, P.-C. & Schachameier, A. (2016): Werde wieder der Regisseur deines Lebens! Die Heldenreise: Theaterpädagogik und Gestaltarbeit im Dialog. In: Zeitschrift für Theaterpädagogik - Korrespondenzen 2016, 32. Jg., Heft 69, 70-73.

    Ehr, D. & Link, P.-C. (2016): Plädoyer für eine kritische Betrachtung des Spannungsverhältnisses von Vulnerabilität und Resilienz am Beispiel der Selbst- und Emotionsregulation nach Berking. In: Zeitschrift für Gestaltpädagogik 2/2016, 22-35.

    Link, P.-C. (2017): Verwundbarkeit als Wagnis. Gestalttherapie und Fremdheitserfahrungen. In: Gestalt Zeitung, 30/2017, 26-33.

    Link, P.-C. & Walter, U. (2017): Das Nô-Theater als eine Wurzel des gestaltpädagogischen Seminars „Die Heldenreise“. In: Thepakos+ Interdiszipliinäre Zeitschrift für Theater und Theaterpädagogik 1/2017, 24-40.

    Schachameier, A. & Link, P.-C. (2017): "sich des Dunklen bewusst werden" - theater- und gestaltpädagogische Schattenarbeit. In: Thepakos+ Interdiszipliinäre Zeitschrift für Theater und Theaterpädagogik 2/2017.

    Hofmann, T. & Link, P.-C. (2018): Gelingender gesellschaftlicher Wandel heißt, sich seiner Verwundbarkeit gewahr zu sein. In: Freie Assoziation - Zeitschrift für psychoanalytische Sozialpsychologie, 2/2017.

    Link, P.-C. (2018): Gestaltpädagogische Beratung und "persönlich bedeutsames Lernen" als Förderung sozialer Kompetenz. In: Zeitschrift für Gestaltpädagogik 1/2018.

    Stein, R. & Link, P.-C. (2018): Inklusive Lehr- und Lernprozesse, allgemeinpädagogisch. In: WiReLex - Das Wissenschaftlich-Religionspädagogische Lexikon. (eingereicht)

    Short Description "Learning Culture"

    Perhaps the existence of school is continuing because of those concerned - children and young people - want it. But certainly school lives on because no better ideas can concretely replace the ideas yet that founded their existence. At a time when school culture, organsational development and quality management are being discussed everywhere, the concept of a learning culture also comes to the fore. It is time, to think beyond the purely antropocentric orientation of human beings towards a learning culture in form of live-system-oriented vividness. Moreover, responsiblity for the development of learning cultures, which are characterized by self-design, democracy and vitancy, should be taken now beyond all postmodern randomness.

    The book comprises encouraging suggestions for the readers in order to create their individual learning cultures. Especially the two major re-pedagogy-phases of the past century are critically discussed with regard to their contributions to learning culture at the end of the modern age:

    • reform pedagogy on the one hand,
    • and humanistic pedagogy on the other.

    Significant forerunners, offsets as well as awkward and intransigent thinker of both tendencies also receive attention. What will remain from these re-pedagogy-ideas at the end of the modern age and perhaps for the time after? In total an kaleidoscope of ideas, concepts and thoughts arises, which may be sustainable for the design of vivid learning.

    Short Description "Pedagogical Gestalt Therapy"

    Pedagogical Gestalt Therapy is one of the concepts of humanistic pedagogy and comprises the fields of Gestalt pedagogy as well as Gestalt-oriented counselling, supervision and organisational development. Because of its orientation towards experiencing of the "here and now" it offers an unique approach to pedagogical issues and challenges. The published book presents an introductory overview. At the same time critical questions are arising with regard to the need for further development and Gestalt therapy potentials, which have been applied insufficiently. The focus is especially on various disorders of learning and development. The target groups of the publication are all those who are interested in learning about pedagogical Gestalt therapy: Especially educationist of different fields of action, students of pedagogy, university lecturers and educators as well as psychologists.