piwik-script

Deutsch Intern
    Chair of Special Education V - Education for People with Emotional and Behavioural Disorders

    Moiken Jessen, PhD

    Wissenschaftliche Mitarbeiterin

    Raum 02.219

    Tel. 0931 / 31-87476

    moiken.jessen@uni-wuerzburg.de

    Vita

    Dr. Moiken Jessen studierte Allgemeine und Vergleichende Sprachwissenschaft an der Christian-Albrechts-Universität Kiel. Sie wurde 2014 mit einer Dissertation zum Zweitspracherwerb an der Süddänischen Universität in Odense promoviert. Von 2014 bis 2018 war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Ludwig-Maximilians-Universität München im Projekt "Sprachstandsermittlung bei Kindern mit Migrationshintergrund". Ihr Forschungsschwerpunkt lag dabei auf Spracherwerbsprozessen bei mehrsprachig aufwachsenden Kindern aus kognitiv-linguistischer Perspektive.

    Aufgaben

    Nach einem Ausflug in Praxis als DaF/DaZ-Lehrkraft an der Grundschule ist Dr. Moiken Jessen seit 2020 als wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl Sonderpädagogik, Pädagogik bei Verhaltensstörungen, im Rahmen des Projekts CoTeach tätig. Ihre Forschungsschwerpunkte sind Metakognition und selbstreguliertes Lernen mit digitalen Medien.

    https://www.uni-wuerzburg.de/pse/forschen/coteach-connected-teacher-education/

     

    Publikationen

    Herausgeberschaft

    Jessen, Moiken; Blomberg, Johan; und Roche, Jörg (Hrsg.) 2018. Kognitive Linguistik. [Kompendium DaF/DaZ Band 2]. Tübingen: Narr Francke Attempto.


    Buchkapitel

    Blomberg, Johan und Jessen, Moiken. 2018. Einführung in die kognitive Linguistik. In: Jessen, M., Blomberg, J., & Roche, J. (Hrsg.). Kognitive Linguistik [Kompendium DaF/DaZ Band 2]. Tübingen: Narr Francke Attempto, 15-52.

    Roche, J., Haberzettl S., Pagonis, G., Jessen, M. und Weidinger, N. (im Erscheinen).   Sprachstandsermittlung bei mehrsprachig aufwachsenden Kindern. In: Roche, Jörg (Hrsg.). Propädeutikum. [Kompendium DaF/DaZ Band 3]. Tübingen: Narr Francke Attempto.

    Roche, J., Haberzettl S., Pagonis, G., Jessen, M. und Weidinger, N. (im Erscheinen). Serious Games in der Sprachstandsermittlung. In: Roche, Jörg (Hrsg.). Propädeutikum. [Kompendium DaF/DaZ Band 3]. Tübingen: Narr Francke Attempto.


    Beiträge in Sammelbänden und Zeitschriften (begutachtet)

    Suñer, Ferran und Jessen, Moiken. 2017 „Language acquisition and teaching of conceptual competence in L2: the case of motion events“. In: Torres-Zúñiga, L. & Schmidt, T. New Methodological Approaches to Foreign Language Teaching: 7-30.

    Jessen, Moiken und Suñer, Ferran. 2016 „Erwerb und Vermittlung konzeptueller Kompetenz in der L2 am Beispiel von Bewegungsereignissen“. In: E. Hallsteinsdóttir; Gorbahn, K.; Geyer, K. & Kilian, J. (Hrsg.), Perspektiven der Stereotypenforschung, Peter Lang: Frankfurt am Main et al. : 273-294.

    Roche, J., Jessen, M., Weidinger, N., Behrens, H., Haberzettl, S., Hasselhorn, M., Ifenthaler, D., Kapica, N., Kecker, G., Klein, W., Madlener, K., Pagonis, G., Schug, M., Skoruppa, K., Terrasi-Haufe, E. & Thissen, F. 2016. „Zur Entwicklung eines interaktiven Verfahrens der Sprachstandsermittlung bei mehrsprachig aufwachsenden Kindern – von der Idee zu ersten Umsetzungsschritten. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 21, 2: 127-142.

    Jessen, Moiken. 2014. The expression of Path in L2 Danish by German and Turkish learners. In: Vigo International Journal of Applied Linguistics 11: 81-109.

    Jessen, Moiken und Cadierno, Teresa. 2013. „Variation in the categorization of motion events by Danish, German, Turkish, and L2 Danish speakers. In: Goschler , J. & Stefanowitsch, A. (Hrsg): Variation and change in the encoding of motion events. John Benjamins Publishing Company, Amsterdam: 133-160.

    Jessen, Moiken. 2013. Semantic categories in the domain of motion verbs by adult speakers of Danish, German, and Turkish. Linguistik online 61.4: 57-79.


    Dissertation

    Jessen, Moiken. 2014. The Expression of Motion in L2 Danish by Turkish and German Learners: The Role of Inter-and Intratypological Differences: Ph. D. Thesis. Institute of Language and Communication, University of Southern Denmark.


    Konferenzbeiträge und Mitarbeit

    Uth, Svenja (Vortrag) und Team: Roche, Jörg; Haberzettl, Stefanie; Pagonis, Giulio (wiss. Leitung); Weidinger, Nicole (wiss. Koordination); Behrens, Heike; Delcker, Jan; Draxler, Christoph; Eichholz, Mariele; Faidt, Sarah; Hasselhorn, Marcus; Ifenthaler, Dirk; Jessen, Moiken; Kapica, Natalia; Kecker, Gabriele; Klein, Wolfgang; Madlener, Karin; Meyer, Christian; Schug, Maike; Skoruppa, Katrin; Terrasi-Haufe, Elisabetta; Thissen, Frank; Woerner, Wolfgang. Potentiale von Serious Games zur objektiven Messung produktiver Sprachkompetenzen. 7. Bremer Symposion zum Sprachenlernen und -lehren, Bremen, 28.02.-02.03.2019.

    Weidinger, Nicole; Uth, Svenja; Meyer, Christian; Roche, Jörg; Jessen, Moiken; Haberzettl,   Stefanie; Kapica, Natalia; Pagonis, Giulio; Schug, Maike and Team. How an app can   help to improve the assessment of children’s communicative capacities in the L2 in authentic communicative settings? EuroSLA 28, Münster, 5.-8.09.2018.

    Weidinger, Nicole; Roche, Jörg; Jessen, Moiken & Meyer, Christian. How can Serious Games help to improve the assessment of children's language capacities in authentic communicative settings? The 15th EALTA Conference, Bochum, 22.-27.05.2018.

    Jessen, Moiken & Weidinger, Nicole. Diskursive Fähigkeiten beim Spielen einer App: Unterschiede zwischen Kindern mit Migrationshintergrund und monolingual deutsch aufwachsenden Kindern. GAL Research School Münster, 08.-10.03.2017.

    Roche, Jörg; Jessen, Moiken & Weidinger, Nicole. Zur Rolle der Raumdomänen im Spracherwerb. Forschungskolloquium "Raum und Fremdsprachenunterricht". Technische Universität Darmstadt, 14.10.2016

    Jessen, Moiken. Konzeptualisierungsmuster in der Fremdsprache: Rolle der L1? Symposium Gemeinsame Forschungsperspektiven auf die deutsche Sprache, Kultur und Literatur: Odense – Kiel – Århus, SDU Odense, Dänemark 9.12.2013

    Jessen, Moiken. The acquisition of the translational motion construction in L2 Danish by German and Turkish learners: Focusing on the semantics. EUROSLA 23, Amsterdam. 28-31.8.2013

    Jessen, Moiken. The acquisition of the translational motion construction in L2 Danish by German and Turkish learners: Focusing on the semantics. SELC conference, Thinking - Doing – Learning, Odense, Denmark, 24.-26.4.2013

    Jessen, Moiken. Learners’ choices for path expression. 17th LIPP Symposium: Parts of Speech across Languages, in Acquisition, Mind and Brain, Munich, Germany, 6.-7.7. 2012

    Jessen, Moiken. What learners mean. Poster Presentation. Relations in Relativity Workshop, MPI, Nijmegen, The Netherlands, 9.-11-5.2012.

    Jessen, Moiken; Cadierno, Teresa. Crosslinguistic Influence on Motion event encoding: Evidence from German and Turkish learners of Danish. 35th international LAUD symposium, Landau, Germany. 26.-29-3. 2012

    Jessen, Moiken; Cadierno, Teresa. Thinking for Speaking in second language acquisition. Symposium om sproglig relativitet, Copenhagen, Denmark. 14.-16.12.2011

    Jessen, Moiken. Semantic categories in Danish as an L2: The case of motion. EUROSLA 21, Stockholm, Sweden. 8.-10.9.2011

    Jessen, Moiken. Lexicalization choices in describing motion events: a study of inter- and intratypological differences in German, Danish and Turkish. SALC 3, Third Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, Copenhagen, Denmark 14.-16.6. 2011